donderdag 12 maart 2009

Analyseren van het gedrag van bezoekers aan je website (Mouse Tracking)

Tegenwoordig is het mogelijk het echte gedrag van bezoekers op je website te meten. Daarmee bedoel ik dat alle muisbewegingen en klikken van de muis gevolgd kunen worden.

Een aantal bedrijven (o.a. TrackConsole, ClickTale, OpenCube) hebben reeds software ontwikkelt om dit mogelijk te maken. Met behulp van deze software kan je de weg die een bezoeker met zijn muis heeft gevolgt 'naspelen', waardoor het daadwerkelijke gedrag van de bezoeker inzichtelijk wordt gemaakt. Met behulp van de verzamelde gegevens kan je je website beter optimaliseren, waardoor bezoeken (hopelijk) tot een hoger rendement zullen leiden.

Mouse Tracking moet je niet vergelijken met Eye Tracking. Eye Tracking analyseert het kijkgedrag van een bezoeker aan een website d.m.v. dure (camera-)apparatuur. De resultaten die hieruit volgen zijn wel vergelijkbaar met Mouse Tracking en zouden op dezelfde manier gebruikt kunnen worden voor website optimalisatie.

Ik denk dat ik me in eerste instantie maar even bezig ga houden met de goedkopere Mouse Tracking methode. Ik ben benieuwd wat de resultaten ervan zullen zijn én of/hoe websites echt, op basis van deze resultaten, geoptimaliseert kunnen worden. Indien ik hier meer over weet zal ik het in mijn blog schrijven.

Geen opmerkingen: